Tarkvaramudeli analüüs?
Ma pean ausalt tõdema, et ma ei oska analüüsida tarkvaramudelit mõne konkreetse projekti näitel kui ma pole osa võtnud selle projekti arengust. Kuidas ma analüüsin projekti mudelit kui ma ei tea mis mudelit seal rakendati või ei oska üles leida põhajlikku arenduspäevikut?
Asi mida ma suudan ja mida ma oskan, on analüüsida mingit kindlat rakendust või siis eesmärki. Ning mis erinevad mudelid sellel võivad olla kasulikud või mitte.
Arvutimängu loomine
Arvutimänge on mitmeid ja nende tegemiste meetodeid on mitmeid. Üldine mudel mängu loomisel algab ideest ja konseptsioonist. Selle alusel hakatakse asja looma ning mitmete asjadega võib juhtuda muutusi ning mingeid asju võidakse välja jätta üldse. Asi kulmineerub mängu turule laskmisega, kus kasutajad üldjuhul leiavad mitmeid vigu ning mis tuleb seejärel parandada. Mingites olukordades on suuremaid asju vaja parandada ning see võib võtta kauem.
Sellise kirjelduse järgi saab mudeli valikul panna kirja 2 vajadust. Esiteks on vaja põhjalikult asja testida ning teiseks peab mudel olema paindlik. Peale projekti avaldamist peab olema võimalik tagasi minna eelnevatesse etappidesse et asi ära parandada. Kui mudel seda ei soodusta siis on tegemist väga valuliku hooldus perioodiga. Nendele kahele toetudes võib kosemudeli välja arvata.
Kuigi kosemudel on hea alus ja otseselt ei ole seal midagi valesti, on tegemist vägagi üldiste sammudega mida mängu arendamisel peaks toimuma mitu korda läbi terve projekti. Kui iga uue paranduse või toimingu lisamisel peab terve mudeli uuesti läbi töötama siis on paranduste tegemine kohutavalt aeglane ja su mängijad ei soovi pikaajaliselt mängida mängu mis ei tööta. Täpselt sama kriitigaga ühineb V-mudel
Sammsammuline mudel esmapilgul tundub nagu aksepteeritav variant. Kuid juba definitsioonipõhiselt on samsammuline mudel koskmudeli mitmekordne kordamine. Mängu suhtes on oluline hea baastoode välja anda ja siis selle põhjal tööd veel lisaks teha. Sammsammulise mudeli üks halvimaid näide on "Early Access" mängutrend, kus mäng antakse välja vaid osaliselt lõpetatud ning täieliku versiooni jaoks tuleb oodata arenguprotsessi najal. Mis ootab seda, et mängija mängib mängu, talle meeldib see ning ta tuleb 3 kuu pärast tagasi et terve asi läbi mängida sinu 1 või 2 uue tegevusega. Mängijad üldjuhul ei pea ainult sini mängul silma peal nagu ajalehel, ning sellele loota on päris halb ärimudel. Kuigi pean tõdema, et selle mudeli effektiivsus oleneb suures osas sellest et kas sa annad välja algselt juba täielikult mängitava versiooni või poolmängitava. Ja sammsammulise mudelile tegin karuteene sellega et oletasin algselt et tegemist on poolmängitavaga. Pigem oleks Early Access võib-olla rohkem spiraalmudeli näide.
Kordustega ehk siis iteratiivne mudel võib juba päris hästi sobida. Tegemist on mudeliga, kus peale igat uut implementatsiooni toimub testimine ja kasutajatega läbi rääkimine. Kuigi siin näeb uuesti, et tekib küsimus muus kui arendusmudelis. Et kas mäng lastakse välja täismängitavas või poolmängitavas.
Kokkuvõtvalt
Mudelite suhtes on aksepteeritavad kõik mudelid mis endas kujutavad iteratsiooni ja lahenduse analüüsi põhjal asja muutmist. Sammsammuline, Iteratiivne ja Spiraal. Asi millest terve projekti edukus oleneb on sellest, et mis on sinu esimene iteratsioon. Kas su esimene iteratsioon on arusaadavalt poolik või veedad selle kallal piisavalt aega et seda võiks kogupakketiks kutsuda. Kuigi väiksemaltel ja Indie loojatel oleks pigem soovituslikud Iteratiivne ja Spiraal. Kuna esimesed 2 jäika ja sammsammuline võivad osutuda vägagi nõudvaks aja ja ressursi suhtes.
Tarkvara kui teenusena
Moodsal ajal on muutunud kole populaarseks küsida kuumaksu tarkvara kasutamise eest. Kõik voogesitus platvormid, mitmed tarkvarad nagu Office ja isegi mängudele proovitakse külge panna kuumaksu.
Xbox Game pass on Microsofti teenus, mille eest maksad $9.99 kuus, et saada ligipääsu nende mängukataloogile ilma et pead maksma iga mängu eest individuaalselt. Kui muidu maksaksid iga mängu eest 50€ et saada see endale igaveseks, maksad iga kuu vähem et saada kõik mängud korraga, kuid maksad seda kuumaksu täpselt nii palju kui kaua kui mängida soovid. Lisaks müüb selline mudel sulle maha mängud mida sa mitte kunagi ei mängi. Kui sa soovid ainult 1 mängu tervest Microsoft kataloogist mängida siis on sul vaja see osta ja asi ants. Kuid kui sul mänge on rohkem siis võib see pakkumine sind peibutada ja müüa sulle sellega maha ülejäänud 90 mängu mida sa ei mängi. Mis pikemas perspektiivis võib sind panna maksma rohkem kui see 1 korra makse kõikide mängude eest.
Teisiti on boonuseks see et kõik uued mängud on selle kuumakse sees sisalduvad. Mis teisiti võib sul raha säästa kui sa muidu uued mängud mängid läbi ja siis mitte kunagi enam ei puutu neid. Muidu maksaksid sa nende eest 50€ kuid selles kontekstis sa ei maksa midagi juurde.
Teiseks näiteks saan tuua ühe oma lemmikmängu. Europa Universalis 4. Mäng ise kui kõikide lisadega osta maksab juba 200€ +. Nad on juba pikemat aega pakkunud kuumakset selle 200€ raiskamise asemel. Järgmine on minu enda tehtud screenshot tõestuseks, kuna seda varianti saab ainult rakendada mängusiseselt:
5 Eurot kuus et saada ligi sisule mis iseseisvalt maksab üle 200 euro. Päris hea diil neile kes nullist algavad ja ei ole mitte ühtegi moodulit mängust ostnud. Kuid jällegi võib olla küsimus selle üle, et kas pikaajalises mõttes sa maksad rohkem või vähem. Selle mängu suhtes on tõenäosus, et sellele mängule tuleb välja järglane. Ja sellel momendil sa lõpetad oma maksed selle suhtes ära.
Kuid peaksin mainima ka seda, et selle mängu originaalne versioon anti välja aaastal 2013. Ja see kuumakse süsteem sai paika alles 18. märts 2021. Selles kontekstis on see kuumakse süsteem ikka päris ohutu investeering, oletades et sa seda mängu rohkem kui 4 aastat jutti ei mängi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar